روانشناسی نابهنجاری
تأثیر مشارکت در فعالیت بدنی و ورزش بر سلامت روان و کیفیت زندگی پرستاران

حسن شفاعی؛ نیلوفر رضایی؛ تینا سلطان‌احمدی؛ سیمین علمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 اردیبهشت 1403

https://doi.org/10.22034/jmp.2024.453693.1101

چکیده
  هدف: علیرغم مطالعات متعدد در مورد تأثیر مشارکت منظم در فعالیت بدنی و ورزش بر سلامت روان و کیفیت زندگی در جمعیت‌های مختلف، تمرکز محدودی بر تأثیر آن در حرفه پرستاری صورت گرفته است. در نتیجه، این مطالعه به دنبال بررسی تأثیر مشارکت ورزش و فعالیت بدنی بر سلامت روان و کیفیت زندگی پرستاران است. روش کار: پژوهش حاضر با استفاده از طرح توصیفی ...  بیشتر

روانشناسی شخصیت
تاثیر آموزش ذهن آگاهی بر استرس شغلی و کیفیت زندگی پرسنل اتاق عمل

تینا سلطان‌احمدی؛ حسن شفاعی؛ نیلوفر رضایی؛ طیبه خیاطان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 اردیبهشت 1403

https://doi.org/10.22034/jmp.2024.453949.1102

چکیده
  هدف: این تحقیق نشان می دهد که تمرین ذهن آگاهی منجر به کاهش قابل توجه استرس شغلی و بهبود کیفیت کلی زندگی برای متخصصان شاغل در اتاق عمل شده است.روش: روش پژوهش حاضر از نظر ماهیت کاربردی و نیمه آزمایشی در قالب پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارشناسان اتاق عمل بیمارستان های تهران می باشد. 50 نفر از این جامعه ...  بیشتر

روانشناسی نابهنجاری
تأثیر تمرینات هوازی بر افسردگی و تاب‌آوری کارکنان بهداشت و درمان

حسن شفاعی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 اردیبهشت 1403

https://doi.org/10.22034/jmp.2024.453959.1103

چکیده
    هدف: شناسایی عواملی که می‌توانند بر سلامت روان و تاب‌آوری کارکنان مراقبت‌های بهداشتی تأثیر مثبت بگذارند، بسیار مهم است. به این ترتیب، این تحقیق با هدف بررسی تأثیر ورزش هوازی بر افسردگی و تاب‌آوری در میان کارکنان مراقبت‌های بهداشتی است.روش: این مطالعه به صورت آزمایشی با تمرکز بر کارکنان بهداشتی و درمانی شاغل در بیمارستان های ...  بیشتر

روانشناسی نابهنجاری
تأثیر درمان شناختی- رفتاری بر اضطراب تحصیلی کودکان با اختلالات یادگیری

حسن شفاعی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 اردیبهشت 1403

https://doi.org/10.22034/jmp.2024.453960.1104

چکیده
  هدف: درمان شناختی-رفتاری به طور موثر به بیماران کمک می کند تا بر طیف گسترده ای از رفتارهای ناسازگار مانند اضطراب غلبه کنند. هدف پژوهش حاضر مطالعه بیشتر این موضوع با بررسی تأثیر یک درمان شناختی- رفتاری بر اضطراب تحصیلی کودکان با اختلالات یادگیری بود. روش: طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری ...  بیشتر

روانشناسی شخصیت
تأثیر جو سازمانی نوآورانه بر عملکرد شغلی در کارکنان بخش خصوصی: نقش میانجی انگیزه شغلی و خودکارآمدی

نیلوفر رضایی؛ حسن شفاعی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 اردیبهشت 1403

https://doi.org/10.22034/jmp.2024.453965.1105

چکیده
  هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر جو سازمانی نوآورانه بر عملکرد شغلی کارکنان بخش خصوصی با در نظر گرفتن نقش میانجی انگیزه شغلی و خودکارآمدی انجام شد. روش‌: درپژوهش حاضر از روش توصیفی- همبستگی با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شد. این مطالعه شامل 384 کارمند بخش خصوصی با سن بین 21 تا 49 سال (با میانگین سنی 17/8±11/35 سال) بود که ...  بیشتر

روانشناسی نابهنجاری
تاثیر آموزش پیلاتس بر میزان افسردگی و عزت نفس معلمان مدارس

محمدباقر عسکرنیا؛ سیمین علمی؛ حسن شفاعی؛ تینا سلطان‌احمدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 اردیبهشت 1403

https://doi.org/10.22034/jmp.2024.454105.1106

چکیده
  هدف: اولویت بندی ارتقای سلامت روان معلمان در نظام آموزشی بسیار مهم است. در نتیجه، این مطالعه با هدف بررسی تأثیر دوره آموزشی پیلاتس بر بهزیستی روانشناختی و روانی معلمان مدارس، شامل جنبه‌هایی مانند افسردگی و عزت نفس است. روش: پژوهش حاضر با رویکرد نیمه تجربی انجام شد. این پژوهش شامل 60 معلم مقطع ابتدایی بود که به روش نمونه گیری در دسترس ...  بیشتر